Renaissance VelvetsRenaissance Velvets

Lisa Monnas; V & A Publishing, London 2012, ISBN 978-1-85177-656-6; 140 pages, 117 colour and 11 b/w ills., English text; £ 35
The author is a textile historian specialising in medieval and Renaissance European silks. Her publication “Merchants, Princes and Painters 1300-1550”, reviewed in TF 1/09, previously caught our attention. This book is dedicated to the rare silks in the collection of the Victoria & Albert Museum. Velvet and silk fabrics began to be woven in Europe in the 13th century and were brought to perfection during the 15th and 16th centuries. Velvet weaving originated in the east, probably in the Mongolian Empire. European weaving centres were Valencia in Spain and Paris. However, the most important workshops were established in Italy, first in Lucca and later also in Florence, Genoa, Venice and Milan. Lyon, where weaving began in 1515, only became a serious contender from the 17th century onwards. Bursa, the old capital of the Ottoman Empire, developed into a silk weaving centre as of 1451.
In the first half of her book, Lisa Monnas describes silk velvet production, including the weavers’ earnings and the rules of the guilds, such as the 5-year ban on working for quality fraud. The descriptions are very exact, detailing the points to consider when dating items; for instance, it is significant that cochineal dyes did not appear in Spain until 1523 and Italy until 1540. Although such details tend to be of more importance to specialists, the text is also an easy read for lay persons.
The second part presents a splendidly illustrated catalogue comprising 50 velvet objects and fragments selected from the V&A collection, which includes over 100 such items in total. They are individually discussed in terms of make, use of colour, producer, user etc. Items include ecclesiastical garments, a cape, a carpet and many fabric sections or clothing fragments.
A glossary, a selected bibliography and explanations of dyes conclude this highly commendable publication.
Note: This book was reviewed in TF4/2012, p.37

Eleonora di Toledo with her son painted by Agnolo di Cosimo 1503 - 1573
Eleonora di Toledo with her son painted by Agnolo di Cosimo 1503 – 1573
Lisa Monnas; V & A Publishing, London 2012, ISBN 978-1-85177-656-6; 140 Seiten, 117 Farb- und 11 s/w-Abb., Text in englisch; Preis £ 35,-
Die Autorin ist Textilhistorikerin mit dem Spezialgebiet europäischer Seiden des Mittelalters und der Renaissance. Sie war bereits durch ihr Buch „Merchants, Princes and Painters 1300-1550“ aufgefallen, das wir in TF 1/09 besprochen hatten. Sie widmet sich hier den seltenen Seidenstoffen aus der Sammlung des Victoria & Albert Museums. Samte und Seidenstoffe wurden in Europa zuerst im 13. Jh. gewebt und im 15. und 16. Jh. zur Perfektion gebracht. Der Ursprung der Samtweberei liegt im Osten, vermutlich im mongolischen Kaiserreich. In Europa waren Valencia in Spanien und Paris Herstellungsorte. Die wichtigsten Werkstätten befanden sich jedoch in Italien, zunächst in Lucca, dann auch in Florenz, Genua und Venedig sowie in Mailand. Erst ab dem 17. Jh. wurde Lyon (ab 1515 beginnend) ein ernsthafter Mitbewerber. Als 1451 hatte die alte Hauptstadt Bursa im osmanischen Reich ein Zentrum der Seidenherstellung.
In der ersten Buchhälfte beschreibt Lisa Monnas die Herstellung von Seidensamten, den Verdienst der Weber und wie die Gilderegeln lauteten, z. B. das 5-jährige Arbeitsverbot bei Qualitätsbetrug. Die Beschreibungen sind sehr genau und geben an, worauf bei Datierungen zu achten ist, z. B. dass Cochenillefärbungen erst ab 1523 in Spanien und ab 1540 in Italien vorkommen konnten. Obgleich solche Details eher für Fachleute von Bedeutung sind, liest sich der Text auch sehr leicht für Laien.
Der zweite Teil besteht aus einem prächtig bebilderten Katalog, der 50 Samtobjekte/Fragmente enthält, ausgewählt aus der V&A-Sammlung, die insgesamt über 100 solcher Objekte umfasst. Sie werden einzeln besprochen, nach Machart, Farbgebrauch, Hersteller, Benutzer etc. Darunter befinden sich kirchliche Gewänder, ein Cape, ein Teppich und viele Stoffteile oder Bekleidungsfragmente.
Ein Glossar, eine bibliographische Auswahl und Färbeerläuterungen schließen diese sehr empfehlenswerte Publikation ab.
Hinweis: Das Buch hatten wir in TF4/2012, S.37 vorgestellt.

Eleonora di Toledo with her son painted by Agnolo di Cosimo 1503 - 1573
Eleonora di Toledo with her son painted by Agnolo di Cosimo 1503 – 1573

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *